Brněnské nádraží [a proč v Brně jezdí ŠALINY]

Toto místo velmi dobře (a možná i lépe) znají i mimobrněnští.

Takhle před více než půl stoletím vypadal prostor před Hlavním nádražím. Tehdy, stejně jako dnes, jde o prostor s největší koncentrací cestujících a tramvají (šalin).

A právě slovo ŠALINA je jedno z prvních (a nejčastěji užívaných) slov, s nímž se mimobrněnští (včetně cizinců) v Brně setkají.
A odkud se vzalo? Je to velmi jednoduché - vzniklo z německého názvu Elektrische Linie (elektrická dráha). Odtud už nebylo daleko ke zkrácenějšímu tvaru „elektri-šelini“, ještě zkráceněji „-šelini“, tedy „šaliny“.
Šalina se jmenuje i měsíčník, který vydává Dopravní podnik města Brna.

A od kdy v Brně šaliny vůbec jezdí?
O zavedení elektrické dráhy, jako novém fenoménu městské hromadné dopravy, brněnská městská rada začala uvažovat už v roce 1890. O 8 let později (20. září 1898) město uzavřelo s rakouskou společností „Oestereichische Union-Elekrizitätz-Gesellschaft“ závaznou smlouvu o vybudování a provozování elektrické pouliční dráhy v Brně.
První "šalina" vyjela do brněnských ulic ve čtvrtek 21. června 1900. V tu dobu tento druh tehdy moderní dopravy provozovalo již několik měst. Kromě Prahy (1896) také Teplice (1895), Liberec (1897) a další tři města: Olomouc, Plzeň a Ústí nad Labem (od roku 1899).
Nutno ale dodat, že již od roku 1884 v Brně fungovala parní pouliční dráha, která byla předchůdkyní námi vzpomínané elektrické dráhy.

[Upozornění: tuto fotografii lze šířit pouze formou sdílení.]
Najdete nás i na Instagramu - encyklopediebrno

BRNO: @Internetová encyklopedie dějin Brna

 

Kategorie - Tagy

Fotografie

Další zajímavosti

Komentáře (0)

Žádné komentáře. Buďte první.

Další zajímavé události

Kalendář akcí

Zajímavé události